Bezbednost u vožnji, kako za vozača i njegove putnike, tako i sve ostale učesnike u saobraćaju, stavka je koja je najbitnija i od koje se kreće. U vezi sa tim, i osvetljenje čini veoma bitan deo održavanja same sigurnosti, jer vidljivost na putu, u svakom trenutku dana i noći, najbitnija je da sve bude u redu, pored ispravnosti vozila svakako.

Kada govorimo o izvorima osvetljenja za motorna vozila, stvar je prilično jasna. Tu su halogene sijalice, LED osvetljenje i xenon sijalice. Zavisno od brenda automobila njegovog modela, kao i godin proizvodnje, neka od ova tri izvora biće fabričko osvetljenje automobila. Međutim, godinama unazad, xenon sijalice su sve poularnije za motorna vozila, što zbog svojih brojnih karakteristika, tako i zbog luksuznijeg izgleda koji pružaju vozilu. Iz tog razloga se sve češće dešava da se fabričko osvetljenje koje nije te vrste menja xenon osvetljenjem, ali bi pre i nakon ugradnje valjalo da znate određene stvari koje se tiču samih karakteristika, kao i samog Zakona, tj. dela Zakona koji se odnosi upravo na ovaj tip osvetljenja u motornim vozilima. 

Zakon o xenon svetlima

Svaki deo autmobila podleže određenim pravilima, kao i sami automobili uopšte. Ranije, danas prilično manje, dešavalo se da određeni automobili ne prođu tehnički pregled pa samim tim i ne dobiju registraciju novu, upravo što imaju xenon sijalice. U čemu je problem?

Kada automobil ima xenon svetla kao fabričko, svoje matično osvetljenje, onda tu nikakav problem ne postoji i ne može da postoji. Međutim, određeni problemi se javljaju kod automobila sa ugrađenim xenon svetlima naknadno. Zato je od presudne važnosti da se kod majstora i servisera najpre raspitate da li model vozila koje posedujete dozvoljava nemsetanu ugradnju xenon sijalica ili ne. Kada vozilo ne podržava urednu ugradnju onda se tokom tehničkog pregleda klasifikuje kao vozilo sa nedozvoljeno urađenim prepravkama, zbog čega se registracija odlaže i nastaju dodatne komplikacije. 

Vrste xenon osvetljenja

Prilikom same ugradnje bitno je povesti računa i o tome koja se vrsta xenon sijalica ugrađuje u automobil. Prisutno je više vrsta, od kojih su neke predviđene za ugradnju naknadnu, dok su određene vrste tu da se koriste kao fabričko osvetljenje. Ono šta je najvažnije jeste odabrati pravu vrstu ili kombinaciju dve vrste, kako bi se dobila savršena duga i kratka svetla koja u potpunoj snazi mogu da istaknu i pokažu sve svoje performanse. Do danas, najbolje vrste xenon sijalica jesu h7, h4, kao i xenon d1s koje karakteriše vrlo malo zagrevanje, dug vek trajanja, te savršen rad u najrazličitijim uslovima vožnje. 

Kako xenon sijalice menjaju vožnju?

Prisetimo se jedne stvari. Xenon sijalice su se u automobilskoj industriji pojavile pre nešto više od 30 godina, kada ih je poznati brend BMW predstavio svetu kroz svoj novi model automobila. U tom momentu su nastali iz potrebe da se uvidi luksuzan automobil sa mnogo jačim osvetljenjem od onoga koje je tada bilo dostupno na tržištu. Ubrzo, umesto luksuza koji je trebalo da bude primaran, uvideo se mnogo veći značaj ovog izvora osvetljenja. 

Na prvom mestu, vidljivost na putu je uvećana. Pored već dostupnih i poznatih vrsta osvetljenja za vozila, xenon sijalice daju u velikoj meri bolju osvetljenost puta bez obzira na uslove vožnje, da li je noć, magla, snežno ili kišovito vreme. Njihovo postojanje i u najnapornijim uslovima čini put daleko jasnije vidljivijim, što je uvećalo bezbesnot u saboraćaju za sve u ogromnom procentu. Već sama činjenica o uvećanoj sigurnosti najbolje govori o tome na koji način se vožnja od njihovog uvođenja menja, te koliko je praktičnija i opuštenija. 

U svrhu menjanja načina vožnje i brige o automobilu dolazi i informacija da su xenon sijalice vrlo izdržljive. Dok su drugi izvori osvetljenja za vozila ne tako velikog životnog veka, xenon svetla se mogu pohvaliti urednim, nepromenjenim radom koji traje veoma dugo, pa čak i 10 godina u kontinuitetu. Jedna bitna stavka kod njihove ugradnje, jer svaki vozač zna da ne mora vrlo brzo da im brine, pored svih drugih propratnih stvari, od registracije, preko guma, kočnica i drugog. Uz sve ovo, napravljena su tako da imaju i dodatnu zaštitu od mehaničkih oštećenja, što svakako utiče na njihov dug radni vek. 

Da bi se pokrenule i startovale svoj rad, xenon sijalice koriste poseban gas, čije je ime ksenon, a po kojem su i dobile ime. Van toga, za njihov dalji rad upotrebljavaju se metal-halogene materije. Sve ovo skupa dovodi do zaključka da xenon svetla koriste značajno manju količinu struje nego halogeno ili LED automobilsko osvetljenje, što ih čini ekonomičnim izborom u svakom slučaju. Pored neuporedivo bolje vidljivosti usled jasnijeg osvetljenja, dugog veka rada, te ekonomičnosti tokom rada, xenon sijalice predstavljaju zaista dobru odluku za svako vozilo.

By stijak