Srpski
  • Srpski
  • Crnogorski
  • Hrvatski
  • Bosanski
  • Engleski
Korektne cene & brza kupoprodaja

Mala škola sigurne vožnje

Objavljeno : Petak, 13. 02. 2015. - 00:00

Budite svesni grešaka koje vam mogu odnesti život i preduzmite nešto po tom pitanju. Inovacije u auto-industriji prvenstveno su usmerene u poboljšanje sigurnosti vozila. Moderna tehnologija koja se ugrađuje i menja svakodnevno,služi kako bi bezbednost vozača i putnika bila na samom vrhuncu, ali je naravno neophodno pravilno rukovanje tom tehnologijom. U narednom tekstu pogledajte koje su to najčešće stvari na koje trebate paziti prilikom vožnje.

Zanimljivo je da se sve komponente automobila ponašaju izuzetno predvidljivo i deluju po tačno određenim pravilima. Problemi nastaju kada taj savršeni mehanizam predamo čoveku da on rukuje njim, ljudskom biću koje je inače sklono greškama i lošim procenama. Važno je zapamtiti da i pored te silne tehnologije nikada ne smemo biti opušteni i nemarni, oprez mora biti na nivou onog momenta kada upalimo motor. Uprkos svemu potrebna je maksimalna koncentracija. Evo, uzmimo za primer ESP, koji je zadužen za kontrolu stabilnosti. Sa njim se vozači često opuste, počnu razmišljati na način da je ESP njihov anđeo čuvar i da ništa ne može krenuti po zlu. Međutim, istina je da ni jedan program ne može pobediti granice fizike, iako to mnogi očekuju. Stoga je potrebno u svest vozača ugraditi činjenicu da su svi sigurnosti sistemi isključivo u funkciji pomagala i da ništa neće biti pod kotrolom ukoliko vozač sam nije usresređen i ne razmišlja o posledicama.


Izabrali smo deset najčešćih svakodnevnih grešaka sa kojima se susreće svaki ama baš svaki vozač.

1. Kočnice – neodlučan pritisak papučice

Premda zvuči smešno, mnogi vozači se u kritičnoj situaciji zbune i uplaše i u šoku ne pritisnu dovoljno jako papučicu kočnice. Brzina reakcije je uglavnom jako važan faktor, ali retko ko pritisne papučicu do kraja. Neposredno nakon pritiska papučice kočnice potrebno je levom nogom pritisnuti papučicu spojnice, kako se motor ne bi ugasio na kraju zaustavljanja. To je zaista važno, jer je često nakon snažnog kočenja potrebno što pre napustiti opasno mesto što je nemoguće uz ugašen motor. U slučaju opasnosti potrebno je kočiti punom snagom, jer svaka sekunda može biti presudna.


UZROK
Najveći problem kod neiskusnih vozača je što strahuju da će se točkovi zablokirati. U današnje su vreme skoro svi automobili opremljeni ABS-om, zato nema potrebe da strahujete zbog ovoga. Kad se uključi ABS papučica kočnice lagano podrhtava, upravo se zbog ovoga mnogi uplaše pa popuste pritisak a to je velika greška, jer se povećava zaustavni put.


UTICAJ NA AUTOMOBIL
Kod automobila bez ABS-a prednji točkovi uvek koče punom snagom, a zadnji nešto laganije, kako bi se održala stabilnost vozila i sprečilo zanošenje. Kod onih opremljenih ABS-om potrebno je što jače pritisnuti papučicu kočnice, a automobil onda sam raspoređuje kočnu silu po točkovima.


UTICAJ NA VOŽNJU
Nezavisno od toga da li automobil ima ili nema ABS uvek je potrebno kočiti punom snagom. U suprotnom može doći do naletanja na vozilo koje se nalazi ispred, ili do neke mnogo gore situacije.


2. Razmak – mala udaljenost od vozila koje se nalazi ispred

Najčešća, a verovatno i najopasnija, greška u vožnji je premali razmak od vozilo ispred. Vožnja sa razmakom od svega nekoliko centimetara sa namerom da se lakše krene u preticanje ili da se vozača ispred sebe ubrza veoma je opasna, jer već mali stisak kočnice vozila ispred vas će dovesti do sudara, manjeg ili većeg. Ova pojava najčešća je na gradskim putevima i tako dolazi do lančanih sudara.


UZROK
Nedovoljno iskustvo i nepoznavanje zakona fizike će dovesti do toga da vozač u vozilu iza nije ni svestan potencijalne opasnosti. Rizik raste povećanjem brzine a još više ukoliko je put klizav od kuše, snega...

UTICAJ NA VOZILO
Zaustavni put povećava se dva puta više povećavanjem brzine kretanja, što bi značilo da 50% veća brzina donosi 100% duži zaustavni put. Situacija postaje još rizičnija ukoliko su gume loše ili je kočnica u nekakvom kvaru.

UTICAJ NA VOŽNJU
Čak i vozači sa odličnim refleksima teško će izbeći sudar ukoliko razmak od vozilo ispred sebe ne prilagode brzini i uslovima na putu.

3. Volan – nedovoljno ili preterano okretanje

Položaj ruku na volanu jedna je od najvećih i najopasnijih nepravilnosti u prilikom vožnje. Samo retki drže volan u pravilnom položaju, reč je o položaju koji je identičan kazaljkama na satu u 9:15. Pogrešan položaj držanja ruku dovodi do spore reakcije i nedovoljnog okretanja u opasnim i iznenadnim situacijama. Oni koji drže ruke u pravolnom položaju prilikom vožnje su daleko više sigurniji i spremniji na bilo kakvu situaciju.

UZROK
Vrlo često problem položaja ruku potiče od nepravilnog položaja sedenja. Mnogi vozači, umesto u naslonu sedišta, se oslanjaju na volan što izuzetno usporava brzinu i preciznost reakcije.

UTICAJ NA VOZILO
Nedovoljno okretanje volana nepotrebno proširuje putanju vozila u krivini, a tu ni ESP neće biti od velike pomoći. S druge strane preterano okretanje volana dovodi do gubitka optimalnog prijanjanja guma pa dolazi do njihovog proklizavanja. Nagle reakcije na volanu nikada nisu poželjne i uvek smanjuju mogućnosti guma.

UTICAJ NA VOŽNJU
Nedovoljno okretanje volana može dovesti do izletanja sa puta u krivini, dok preterano okretanje može prouzrokovati gubitak prijanjanja zadnjih točkova, što dovodi do preupravljanja, tojest okretanja zadnjeg dela automobila oko sopstvene osi.


4. Krivina – nepravilno kretanje u krivini

Prerani ulazak u krivinu dovodi do toga da na izlasku iz krivine automobil širi svoju putanju U koliko se nalazite u desnoj traci i prerano uđete u krivinu to će rezultirati prelaskom u suprotnu traku, a ukoliko se nalazite u levoj doći će do izletanja sa puta. To se najčešće događa ukoliko vozač uđe u krivinu prevelikom brzinom. Tada su zakoni fizike nezaustavljivi, a centripetalnu silu nekad ni ESP ne može obuzdati pa vozilo ne uspeva savladati krivinu. Nažalost, pravilno ulaženje u krivinu se jako malo spominje u autoškolama.

UZROK
Neodovoljno poznavanje idealne putanje prolaska kroz krivinu, tačke kočenja, odabira ispravnog stepena prenosa i ispravnog okretanja volana. Sa tim je najčešće povezano i slabo poznavanje mehanike automobila kao i sigurnosnih sistema (ABS, ESP, ASR…).

UTICAJ NA VOZILO
Visoka ulazna brzina u krivinu uzrokuje pojavu prevelike centripetalne sile, koja tada deluje na automobil. Onda dolazi do promene težišta zbog kojeg prijanjanje guma više nije pod kontrolom, a posledica je nemoguže održavanje smera vožje.

UTICAJ NA VOŽNJU
Ukoliko se na pogrešan način pristupi krivini, teško je savladati problem. ESP u takvim situacijama ne može pomoći vozaču da zadrži željeni smer pa se izlazak iz krivine završava u suprotnoj straci ili izvan puta.

5. Panika – izgubljen nadzor zbog panike

Dobro snalaženje za volanom u iznenadnim situacijama je od izuzetne važnosti za sigurnu vožnju. Okretanje volana u suprotnom smeru od smera vožnje ili dodavanje gasa umesto kočenja zahtevaju iskustvo i znanje. Sistemi za kontrolu stabilnosti su zaista koristan dodatak vozilima, ali za njihovu pravilnu upotrebu potrebno je znati kako deluju i koja su njihova ograničenja, jer bez pravilnog korišćenja neće biti od prevelike pomoći. Panika uglavnom nastaje zbog neiskustva.

UZROK
Loša priprema za snalaženje u nepredvidljivim situacijama je najčešći uzrok panike. Nažalost, ovkao nešto se ne uči u autoškolama, idealno mesto za sticanje osnovnih znanja je veliko prazan parking, po mogućnosti prekriven snegom.

UTICAJ NA VOZILO
Po pitanju dinamike vozila novosti i improvizacije zapravo ne postoje. Uglavnom je sve već dobro poznato. Većina reakcija koje su uzrok panike će dovesti do gubitka pažnje, a u tom trenutku će i sigurnosni sistemi biti od male skoro nikakve pomoći.

UTICAJ NA VOŽNJU
Većina ljudi ne zna kako treba reagovati u kritičnim situacijama, to je prirodno, panika nadvlada gotovo sve ali nemojte to dozvoliti da vam se desi za volanom, može biti pogubno. Zato je potrebno iskoristiti svaku priliku kako bi stekli dodatno znanje i iskustvo upravljanja automobilom.


6. Preticanje – loša procena i presporo vraćanje

Preticanje je uverljivo najdelikatnija radnja za volanom. Potrebno je da vozač trenutak za priticanje izabere "hladne glave", a tu su od velike važnosti pažljivost i odlučnost. Mogućnost grešaka je veliki, a najčešće su: početak preticanja u pogrešnom stepenu prenosa, neodlučno dodavanje gasa, loša procena rasploživog prostora i početak preticanja bez prethodne provere situacije iza vozila. Kod poslednje greške od velike su pomoći savremeni sistemi za detekciju vozila u mrtvom uglu. Kod preticanja dobra procena i korišćenje sve raspoložive snage automobila spašava živu glavu.

UZROK
Nedovoljan oprez i podcenjivanje mogućnosti da se drugo vozilo nalazi u mrtvom uglu. Neiskusnima je veliki problem i koordinacija pokreta prilikom okretanja volana, ubrzanja, procene brzine drugih vozila i vraćanja u svoju saobraćajnu traku.

UTICAJ NA VOZILO
Pogrešan izbor stepena prenosa ne omogućava dovoljno snage i okretnog momenta za tako ozbiljan manevar kao što je preticanje. U slučaju pogrešne procene slobodnog prostora često dolazi do naglog kočenja i agresivnog okretanja volana što može prouzrokovati potpuni gubitak nadzora nad vozilom.

UTICAJ NA VOŽNJU
Nesreće su najčešće prouzrokovane pogrešnom procenom prostora i vremena potrebnog za preticanje. Najopasniji je sudar as vozilom iz suprotnog smera, ali teške posledice mogu biti i prilikom sudara sa vozilom koje se pretiče.

7. Motori – nepoštovanje motociklista

Mnogi vozači će već kada prvi put spomenemo reč "motociklista2 krenuti sa tvrdnjom kako su oni naj