Srpski
  • Srpski
  • Crnogorski
  • Hrvatski
  • Bosanski
  • Engleski
Korektne cene & brza kupoprodaja

Kako voziti po snegu, ledu i magli

Objavljeno : Petak, 08. 01. 2016. - 00:00

Zima sa sobom nosi velike izazove, kako za automobile, isto tako i za vozače. Zbog toga vam dajemo našu malu listu saveta i „malih trikova“ kako izbeći nevolju ili kako se iz nje izvući.

Na putu pokrivenom ledom možete lako izgubiti kontrolu i pri malim brzinama. Magla nije veliki problem u gradskoj gužvi, ali na otvorenom putu može biti. Dok je sneg svim vozačima postao noćna mora. Zbog toga, pre svega morate voziti sporije i biti pažljiviji nego ikada.



Praksa i teorija idu ruku pod ruku

Kao što vožnju automobila niste naučili čitajući razne knjige, isto tako ni bezbedno ponašanje na putu pokrivenom ledom i snegom nećete naučiti samo čitajući ove savete i "trikove". Provedite neko vreme "igrajući" se na nekom praznom parkingu.
Uvežbajte stani-kreni situacije, kao i bezbedno kočenje (prvo pri malim, a onda i većim brzinama), skretanje i ostalo. Izuzetno je korisno da proverite kako se vaš automobil ponaša pri naglom kočenju ili kada naglo smotate Zapamtite, bezbednost je na prvom mestu! Pre svakog manevra morate biti uvereni da nećete ugroziti sebe ili druge učesnike u saobraćaju.

Kako voziti po snegu?
1. Iz dubokog snega je ponekad lakše izaći u drugom stepenu prenosa. Polako sa gasom i lagano otpuštajte kvačilo
2. Ako se zaglavite, pokušajte sa tzv. „ljuljaškom“ – pomoću gasa i kvačila ljuljajte auto napred-nazad sve više i više, dok ne osetite da davanjem jačeg gasa možete da ga izvučete
3. Ukoliko se zaglavite sa jednim točkom koji se vrti uprazno, pokušajte da na to mesto ubacite neku dasku, pesak ili patosnice – tako će verovatno točak dobiti dovoljno trenja da se izvuče
4. SUV i automobili sa pogonom na sva četiri točka obično imaju reduktor – uključite ga ukoliko imate problema prilikom kretanja
5. Isključite (naravno privremeno) elektronsku kontrolu proklizavanja ili ESP prilikom akcije izvlačenja iz snega. Ovi sistemi doslovno „guše“ motor a i koče pogonske točkove koji proklizavaju, i time vas direktno sprečavaju da se izvučete iz snega
6. Pojedini automatski menjači poseduju zimski režim, obavezno ga aktivirajte
7. Dodavanjem tereta u gepek pomažete automobilu sa zadnjim pogonom. Ali, nemaju svi automobili isti raspored mase po osovinama, pa je pametno da ovaj recept testirate na bezbednom terenu
8. Ubrzavajte oprezno, preporučljivo u jednom stepenu prenosa jače nego inače
9. Kočite još opreznije i nemojte se zavaravati da ste bezbedniji ukoliko imate ABS – on u dosta situacijama može drastično produžiti put kočenja zato što sprečava blokiranje točkova i ukopavanje u sneg. Ukoliko vam papučica kočnice pulsira i čujete zvuk kao da se nešto lomi, nemojte da brinite – tp je znak da upravo ABS radi
10. Kočite motorom,naravno budite pažljivi sa otpuštanjem kvačila, kako se ne bi zaneli
11. Kada se spuštate nizbrdo, obavezno kočite motorom, u što je moguće nižem stepenu prenosa, uz blago kočenje u slučaju potrebe
12. Penjanje uzbrdo može biti izuzetno komplikovano, naročito u kreni-stani akciji. Kod automobila koji poseduju prednji pogon, masa se prebacuje na zadnje točkove, samim tim prednji još lakše proklizavaju... Zato je strm uspon ponekad lakše savladati vožnjom u rikverc, ukoliko naravno imate uslova da tako nešto izvedete
13. Usporavajteu pravo vreme pre krivina i kroz njih prolazite isključivo konstantnom brzinom, bez ikakvog usporavanja ili ubrzavanja. Nemojte dozvoliti da vas ostali učesnici u saobraćaju požuruju ukoliko vi sami niste sigurni da je bezbedno da vozite brže

Kako voziti po ledu?

Za vožnju po ledu su skoro isti saveti kao za vožnju po snegu, samo što naravno treba voziti još sporije i pažljivije nego što je to slučaj sa snegom. Led je posebno problematičan zbog toga što može da se pojavi na malim deonicama, naprimer mostovi ili nadvožnjaci, pa ga vozači često ne očekuju. Zato na takvim mestima uvek treba usporiti za svaki slučaj, pa čak i ako temperatura nije naročito niska.

Kako voziti po magli?
Postoji jutarnja magla koja nestaje izlaskom sunca i ne pravi gotovo nikakve probleme vozačima, ali postoji i gusta, „beskonačna“ magla, zbog koje treba odložiti duži put ukoliko ste u mogućnosti.

1. Usporite! Nikada ne znate da li se 100 metara ispred vas desila saobraćajna nesreća, a vi ćete biti ko zna koje vozilo koje je naletelo na gomilu zbog slabe vidljivosti koju prouzrokuje magla. Pri magli je asfalt izuzetno klizav a samim tim i vreme puta kočenja je duže
2. Usporite! Jer je možda neko ispred vas takođe usporio radi sigurnosti, možete naleteti na njega
3. Obavezno je upaliti svetla za maglu ukoliko ih posedujete. Nipošto nemojte koristiti duga svetla, ona će vas samo zaslepljivati
4. Ukoliko je magla izuzetno gusta, upalite i sva četiri žmigavca
5. Držite distancu! Koliko god vama zanimljivo bilo da se „zalepite“ za vozilo ispred vas i pratite ga u stopu, imajte na umu da je to idealan uslov za lančane sudare. Bezbednije je da sami određujete brzinu i putanju vašeg automobila
6. Obratite pažnju na neosvetljene i teško uočljive učesnike u saobraćaju, kao što su pešaci i biciklisti. Dok se vi trudite da uočite farove, pešak ili biciklista mogu vam biti ispred nosa
7. Ukoliko se nađete van grada na nekoj raskrsnici, a da je pritom magla veoma gusta, otvorite prozor i oslušnite – sluh zaista mnogo znači u ovim situacijama
8. Ne zaustavljajte se ukoliko ne uočite bezbedno mesto da se sklonite sa asfalta i tako ne smetate ostalim učesnicima u saobraćaju. Ukoliko vam se probuši guma, žrtvujte i gumu i felnu samo da biste se domogli bezbedne lokacije za vanredno parkiranje